E-bikes zijn er in alle soorten, maten en prijsklasses.
Waar zitten de prijsverschillen in? de consument ziet door de bomen het bos niet meer!
Wat betreft positie van de motoren is er keuze uit fietsen met een voorwielmotor, middenmotor of achterwielmotor.
Daarnaast zijn er ook verschillen in de positie van de accu; in het frame, op het frame of op de bagagedrager.
Elke positie heeft zo zijn voordelen danwel nadelen.
En dan zijn er nog een aantal verschillen in de sensoren welke gemonteerd zijn; er zijn e-bikes die beschikken over 2 sensoren (snelheid en rotatie), maar er zijn ook e-bikes met 3 of meer sensoren (krachtsensor on/off , krachtsensor pedaaldrukafhankelijk, schakelsensoren etc.)
Bij goedkope e-bikes zien we veelal voorwielmotoren.
Een e-bike met voorwielmotor is relatief goedkoop qua aanschaf.
Een voorwielmotor "trekt" wat in de praktijk betekend dat bij glad wegdek en in bochten het voorwiel gemakkelijk weggschiet met een valpartij tot gevolg.
Dit komt doordat er op het voorwiel weinig druk wordt uitgeoefend; het gewicht van de fiets en berijder zit ca. voor 70% op het achterwiel.
Daarnaast zijn over het algemeen voorwielmotoren aangestuurd met enkel een rotatiesensor die alleen ziet of er wel of niet getrapt wordt.
Bij fietsen met een middenmotor wordt de aandrijving overgebracht op het achterwiel wat ervoor zorgt dat er een "natuurlijker" rijgedrag wordt verkregen.
Bij middenmotoren zijn er 3 verschillende sensoren mogelijk; rotatie, kracht on/off, en kracht pedaaldrukafhankelijk.
Welke middenmotor voor u het prettigste is leggen wij u graag uit on onze winkel.
Dit is namelijk per persoon verschillend; mensen met gezondheidsproblemen welke snel moe worden of weinig kracht kunnen zetten kunnen bijvoorbeeld erg veel voordeel hebben van een rotatiesensor (nadeel hiervan; minder natuurlijk rijgedrag, accu relatief snel leeg)
Daarnaast kunnen personen die voor veiligheid voorop kiezen juist weer veel voordeel hebben van een pedaaldrukafhankelijke krachtsensor (meest veilig en meest natuurlijk rijgedrag)
De accupositie is ook bepalend voor de uitstraling van de fiets, maar bepaald ook de kostprijs van de fiets.
Een accu op de bagagedrager is een prima positie waarbij het totaalgewicht van de fiets relatief laag blijft en de fiets ook betaalbaarder is dan een e-bike waarbij de accu in het frame geintegreerd is.
Daarnaast bepaald de accupositie wel heel sterk de uitstraling van de e-bike.
Om tot een goede keuze te komen is het belangrijk u goed voor te laten lichten in onze winkel.
Deel het met uw vrienden!